چهل شاخص
40shakhes
چهل شهید شاخص
لوگو اسپانسر

قدمگاه در دین اسلام و دیگر ادیان به کجا منسوب می شود؟

نویسنده : کاملیا فارسی
دوشنبه, 16 دی 1398
قدمگاه

قدمگاه منسوب به جای پای امامان و معصومین و پیامبران است که بر این باور هستند که در آن جا قدم گذاشته اند و یا گام می رود که از ان جا عبور کرده اند. این مکان ها عموما به زیارتگاه یا قدمگاه ها تبدیل می شود.

احترام به جای پای قدیسان در ادیان دیگر نیز مورد توجه بوده است. در جهان اسلام قدمگاه‌هایی منسوب به پیامبران بنی اسرائیل، پیامبر اکرم و امامان شیعه وجود دارد. قدمگاه‌های منسوب به پیامبر اکرم بیشتر در عربستان و هند و قدمگاه‌های منسوب به امامان شیعه از جمله امام علی(ع) و امام رضا(ع) در ایران و عراق قرار دارند. شمار زیادی از قدمگاه‌های ایران به امام رضا(ع) منسوب است که در مسیر حرکت آن حضرت از مدینه به مرو قرار دارند. قدمگاه نیشابور از جمله آنهاست.

قدمگاه، به معنای جای قدم و و جای نهادن قدم است. در فرهنگ اسلامی به مکانی گفته می‌شود که پای پیامبر، امام و یا قدیس دیگری به آنجا رسیده باشد و یا گمان رود که اثر پایی که در سنگ و جز آن دیده می‌شود جای پای پیامبر و یا امامی است.بعضی مناطق گذرگاه ها و نظرگاه ها را نیز قدمگاه تلقی می کنند.

در برخی قدمگاه‌ها نقش دو کف پای انسان و گاهی یک پا بر روی قطعه سنگی دیده می‌شود. به طور معمول این سنگ ها در زیارتگاه هایی به منظور

:: موضوعات مرتبط : دین و اندیشه
:: برچسب ها : , ,
با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

No comments yet




.:: Powered By : Night Skin ::.
نوشته‌های تازه
آخرین دیدگاه‌ها

تبلیغات رپورتاژ