چهل شاخص
40shakhes
چهل شهید شاخص
لوگو اسپانسر

عکس و بیوگرافی شهید محمد الدوره

نویسنده : کاملیا فارسی
یکشنبه, 16 مهر 1402

جنگ فلسطین یکی از بزرگترین و پیچیده‌ترین جنگ‌های دوران ماست. این جنگ، در سال ۲۰۰۸ میلادی در قطاع غزه آغاز شد و به مدت ۲۲ روز ادامه داشت. در این جنگ، نیروهای اسرائیلی با حملات هوایی و زمینی به قطاع غزه حمله کردند و بیش از ۱۴۰۰ نفر از جمله بیش از ۳۰۰ کودک و زن کشته شدند.

این جنگ، به دلیل تاثیرات بسیار بزرگی که بر منطقه و جهان داشت، بسیار مورد توجه قرار گرفت. در این جنگ، نیروهای اسرائیلی با حملات هوایی و زمینی به قطاع غزه حمله کردند و بیش از ۱۴۰۰ نفر از جمله بیش از ۳۰۰ کودک و زن کشته شدند.

بسیاری از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی، این حملات را به شدت محکوم کردند و خواستار قطع روابط با اسرائیل شدند. همچنین، این حملات باعث شد تا بسیاری از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی، اقدام به ارسال کمک‌های انسانی به غزه کنند.

با این حال، این جنگ، همچنان بر سر مناطق مختلف فلسطین و اسرائیل تاثیر گذاشته است. بسیاری از فلسطینی‌ها، در این جنگ خانواده‌های خود را از دست دادند و بسیاری دیگر نیز به دلیل خسارات اقتصادی و زیرساختی جنگ، با مشکلات بسیاری روبرو شدند.

با توجه به پیچیدگی و حساسیت جنگ فلسطین، بسیاری از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی، همچنان به دنبال راه‌حل‌هایی برای حل این بحران هستند. اما تاکنون، هیچ راه‌حل قطعی و دائمی برای این بحران پیدا نشده است و جنگ فلسطین همچنان به عنوان یکی از بزرگترین مشکلات منطقه و جهان باقی مانده است.

۲۰ سال از شهادت محمد الدوره، نماد مقاومت فلسطین می‌گذرد

سی‌ام سپتامبر امسال برابر است با بیستمین سالروز شهادت محمد الدوره، نوجوان ۱۲ ساله فلسطینی توسط نظامیان رژیم صهیونیستی، اما با وجود گذشت ۲۰ سال صحنه شهادت مظلومانه نماد انتفاضه دوم و مقاومت فلسطین همچنان در ذهن جهانیان زنده مانده است.

به گزارش ایسنا، ۲۰ سال پیش در سی‌ام سپتامبر ارتش رژیم صهیونیستی به طرز وحشیانه‌ای و مقابل چشمان جهانیان «محمد الدوره»، کودک فلسطینی را در آغوش پدرش به شهادت رساند.

محمد الدوره به همراه پدرش به خرید می‌رفت که توسط نظامیان اسرائیلی هدف شلیک گلوله قرار گرفت. تصاویر قتل وی بارها و بارها از شبکه‌های مختلف تلویزیونی سراسر دنیا پخش شد. صحنه کشته شدن محمد نماد بی‌پناهی مردم فلسطین در برابر نظامی‌گری اسرائیل است.

در این رویداد تلخ جمال الدوره و محمد پسر وی در پشت مانعی بتنی پنهان شده‌ بودند تا از تیراندازی نیروهای رژیم اشغالگر در امان بمانند. فریادهای جمال برای اینکه سربازان اسرائیلی وی و پسرش را هدف قرار ندهند تنها با گلوله‌های صهیونیست‌ها پاسخ داده می‌شد.

در این حادثه که توسط “طلال ابو رحمان”، خبرنگار شبکه فرانس ۲ تصویربرداری شده بود جلال به شدت زخمی شده اما پسر ۱۲ ساله وی به خیل انبوه شهیدان فلسطینی پیوست.

محمد الدوره ۲۲ نوامبر ۱۹۸۸ در اردوگاه “البریج” در نوار غزه متولد شد. او در خانواده‌ای بزرگ شد که ریشه آن به شهر “الرمله” باز می‌گردد که در سال ۱۹۴۸ توسط رژیم صهیونیستی اشغال و از آنجا اخراج شد.

جمال پدر محمد نجار بود و مادرش “أمل” زنی خانه‌دار بود که برای تربیت فرزندانش در شرایط دشوار فلسطین با درد و رنج زیادی مواجه بود.

نماد انتفاضه دوم فلسطین تا کلاس پنجم دبستان درس خواند و مدرسه‌اش به دلیل اعتراض در روز شهادتش بسته شد.

انتفاضه دوم فلسطین یا انتفاضه الاقصی، روز ۲۸ سپتامبر سال ۲۰۰۰ میلادی و با هتک حرمت آریل شارون، نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی آغاز شد و تا فوریه سال ۲۰۰۵ میلادی پس از توافق آتش بس که در نشست شرم الشیخ با حضور محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و شارون تصویب شد، ادامه یافت.

رژیم کودک کُش اسراییل

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در سال ۲۰۱۸ میلادی در گزارشی برای شورای امنیت اعلام کرد که نظامیان ارتش اسرائیل ۲ هزار و ۷۰۰ کودک را «در قالب اعتراضات، درگیری‌ها و عملیات تعقیب و دستگیری» مجروح کرده اند که این رقم در مقایسه با چهار سال گذشته آن بی سابقه بوده است.

بر اساس اعلام این مقام سازمان ملل که در روزنامه «تایمز» نیز منتشر شد، نظامیان اسرائیلی در سال ۲۰۱۸ میلادی۵۶ کودک فلسطینی را به شهادت رساندند که این رقم از سال ۲۰۱۴ بی سابقه بوده است .

دبیرکل سازمان ملل از رژیم صهیونیستی درخواست کرد «تا هرچه سریع تر اقدامات پیشگیرانه و حفاظتی برای متوقف کردن استفاده بیش از اندازه از زور را متوقف کند، موضوعی که در هفت دهه گذشته همواره اعلام شده ولی با توجه به عدم پایبندی این رژیم به قوانین و مقررات بین المللی در زمینه های مختلف، حمایت های امریکا از جنایات آن و نبود اقدام جدی در برابر آن تکرار شده و حتی ابعاد گسترده تر نیز مانند مورد مزبور به خود گرفته است.»

وزارت اطلاع‌رسانی تشکیلات خودگردان فلسطین نیز روز ۱۳ خرداد ماه ۱۳۹۹ به مناسبت روز کودک فلسطینی (پنجم آوریل) آماری را منتشر کرده که براساس آن در بیست سال اخیر ۳ هزار کودک فلسطینی شهید و ده‌ها هزار کودک دیگر زخمی شده‌اند.

بر اساس اعلام این وزارتخانه نظامیان رژیم صهیونیستی همچنان به تعرض‌های خود علیه کودکان فلسطینی ادامه می‌ دهند و از آغاز انتقاضه الاقصی  در ۲۸ آوریل ۲۰۰۰  تا پایان ماه اکتبر ۲۰۱۹ بیش از ۳ هزار کودک فلسطینی به شهادت رسیده‌اند و ده‌ها هزار کودک دیگر  نیز زخمی شده‌اند.

براساس این آمار، از شانزدهم دسامبر ۲۰۱۶ که «دونالد ترامپ» رئیس ‌جمهوری آمریکا قدس را پایتخت رژیم اسرائیل خواند تا پایان سال ۲۰۱۹، یکصد و ۱۴ کودک فلسطینی به شهادت رسیده‌اند و هزاران نفر دیگر زخمی شده‌اند.

در همین پیوند نظامیان رژیم صهیونیستی از ابتدای ۲۰۱۹ تاکنون ۴۷۵ کودک زیر ۱۸ سال و از ابتدای ۲۰۲۰  تا ماه مارس، ۲۶۴ کودک را بازداشت کرده‌اند و اکنون ۲۰۰ کودک فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی بازداشت هستند و ۹۵ درصد کودکان فلسطینی در بازداشت مورد شکنجه و آزار قرار می‌گیرند و بازجویان صهیونیستی به زور از آنها اعتراف می‌گیرند.

در همین ارتباط نیز هر سال به مناسبت سالگرد شهادت محمد الدوره اجلاس بین المللی همبستگی با کودکان و نوجوانان فلسطینی یادواره شهید محمد الدوره به همت اتحادیه بین المللی نوجوانان وجوانان مخالف اشغالگری و با مشارکت دبیرخانه دائمی کنفرانس بین المللی انتفاضه فلسطین مجلس شورای اسلامی و دیگر گروه ها و تشکل مرتبط با این موضوع در ایران و برخی کشورهای مانند لبنان و فلسطین برگزار می شود.

با توجه به این که شهادت الدوره بازتاب جهانی داشت و محکومیت های بیشماری نیز از سوی کشورهای مختلف جهان و شخصیت های آزاده و مستقل انجام شد به همین مناسبت شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ۱۰ آبان ماه ۱۳۸۴ خود به پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی روز ۹ مهر ماه هر سال را با عنوان روز همبستگی با کودکان و نوجوانان فلسطینی نامگذاری کرد تا این روز برای همیشه در اذهان مردم باقی بماند.

سید ابوالقاسم رحیمیان دبیر کل اتحادیه بین المللی همبستگی با کودکان و نوجوانان فلسطینی در همین ارتباط با اشاره به نامگذاری ۹ مهر ماه در تقویم مناسبتی کشور به عنوان روز همبستگی با کودکان و نوجوانان فلسطینی به خبرنگار ایرنا گفت، همه ساله به مناسبت فرارسیدن سالگرد شهادت محمد الدوره اجلاس بین المللی همبستگی با کودکان و نوجوانان فلسطینی یادواره شهید الدوره با حضور فعالان حوزه فلسطین از ایران و کشورهای مختلف جهان با حضور دانش آموزان، دانشجویان و کارشناسان این حوزه برگزار می شود.

:: موضوعات مرتبط : خاطرات شهدا
:: برچسب ها : , ,
با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

No comments yet




.:: Powered By : Night Skin ::.
نوشته‌های تازه
آخرین دیدگاه‌ها

تبلیغات رپورتاژ