چهل شاخص
40shakhes
چهل شهید شاخص
لوگو اسپانسر

بیوگرافی قاری شهید منا محسن حاجی حسنی کارگر‎

نویسنده : کاملیا فارسی
پنجشنبه, 11 شهریور 1400

در روز دوم مهرماه سال ۱۳۹۴ حادثه ای تلخ و تاریخی به وقوع پیوست. در روز عید قربان و روز دهم ذی الحجه حجاج به سمت سرزمین منا در حرکت بودند تا مناسک رمی جمرات را به جا بیاورند. اما زائران ایرانی، هندی، آفریقایی و پاکستانی، در مسیر حرکت متوجه شدند که ماموران سعودی، مسیر اصلی حرکت آنها را بسته اند و این زائران باید از مسیر حجاج عرب و بعضی کشورهای آفریقایی دیگر عبور کنند.

نتیجه کار کاملاً مشخص بود، در اثر ازدحام جمعیت و افزایش فشار، تعداد زیادی از زاوران بر روی زمین افتادند و زیر دست و پا له شدند.

متاسفانه در این حادثه تلخ که ناشی از سهل انگاری و بی کفایتی ماموران سعودی بود، به کشته و مفقود و زخمی شدن بیش از هفت هزار تن از زائران ۳۹ کشور جهان انجامید.

متاسفانه تعدادی از زائران کشور عزیزمان ایران هم در این حادثه تلخ جان خود را از دست دادند، یکی از این شهدا، شهید محسن حاجی حسنی کارگر است که یک قاری تمام عیار بود.

امروز تصمیم داریم تا شما عزیزان را با سبک زندگی و اندیشه این قاری شهید، آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

معرفی شهید محسن حاجی حسنی

محسن حاجی حسنی کارگر ۱۵ آبان سال ۱۳۶۷ در شهر مقدس مشهد به دنیا آمد و با هدایت پدر و مادر از ۳ سالگی به قرآن علاقه مند شد. او در سال ۱۳۸۱ برای اولین بار در مسابقات سازمان اوقاف و امور خیریه شرکت کرد و در مقطع سنی زیر ۱۶ سال رتبه اول کشوری را کسب کرد. حاجی حسنی در سی و هفتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۳ مقام دوم را به دست آورد. ۳ ماه بعد به عنوان نماینده ایران در پنجاه و هفتمین دوره از مسابقات قرآن کریم در کشور مالزی موفق به احراز رتبه نخست شد. این قاری قرآن افتخار داشت که چهارشنبه ها اذان صبح را در حرم حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) اجرا می کرد. محسن یکی از شهدای حادثه منا بود و مزارش در بهشت ثامن ۳ اتاق ۳۶ در حرم حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) قرار دارد.

نمونه کامل اخلاق بود

مصطفی حاجی حسنی درباره برادر شهیدش در ادامه صحبت هایش با بیان اینکه برادرش از نظر اخلاقی نمونه و مثال زدنی بود توضیح می دهد: «همیشه در برخورد با دیگران حتی آن ها که از خودش کوچکتر بودند با نهایت تواضع رفتار می کرد. بارها پیش آمد نوجوانی که به تازگی قرائت قرآن را شروع کرده بود نزد او می آمد تا راهنمایی اش کند و محسن از هیچ کمکی دریغ نمی کرد. برای من جالب بود که در چنین مواردی بسیار خوشحال می شد که نوجوانی با قرآن مانوس شده و می خواهد قرائت این کتاب آسمانی را به طور حرفه ای دنبال کند.»

تلاوت قرآن

برادر شهید حاجی حسنی می گوید: «سال ۱۳۹۰ از طرف استان قدس به برادرم پیشنهاد دادند که به اختیار خودش اذان ظهر یا اذان مغرب را انتخاب کند و به حرم برود. محسن اذان صبح را انتخاب کرد تا از برکات سحر بی بهره نماند. برادرم تا سال ۱۳۹۳ در حرم امام رضا (ع) اذان صبح را می گفت. محسن مجرد بود و مادرم می خواست برایش آستین بالا بزند اما او اصرار داشت که موضوع ازدواج را به بعد از سفر حج موکول کند. محسن تاکید داشت که باید در آن زمان به سفر حج برود. هنوز این جمله اش را به یاد دارم که می گفت من قرآنی تلاوت می کنم که خدا را راضی کند.»

برادر شهید حاجی حسنی که از او بزرگتر و استادش هم بوده روایت می کند: «بعد از کسب رتبه نخست در مسابقات بین المللی مالزی برای قرائت قرآن به یکی از محله های کم برخوردار حاشیه شهر مشهد دعوت شد. بعدها فهمیدم که با وسیله شخصی اش به آنجا رفته، همچ پولی نگرفته و به نیازمندان آنجا هم کمک کرده است.»

عمل به آیات قرآن

برادر شهید حاجی حسنی در پایان صحبت هایش درباره علاقه محسن به ماه مبارک رمضان خاطر نشان کرد: «همیشه در این ماه حال و هوای خاصی داشت انگار که تلاوت قرآن در این ماه پر فیض و نورانی او را به پرواز در می آورد. بدون اغراق می گویم که همیشه سعی می کرد طوری رفتار کند که در شان یک قاری قرآن باشد. به همین دلیل اگر بگویم سبک زندگی اش مطابق با آیات قرآن بود بیراه نگفته ام.»

افتخارات

وی در سال ۸۱ برای اولین بار در مسابقات سازمان اوقاف و امور خیریه شرکت کرد و در مقطع سنی زیر شانزده سال رتبه اول کشوری را کسب کرد. وی در سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران که در اسفند ۱۳۹۳ در شهر تبریز برگزار گردید، موفق شد پس از نماینده استان یزد حسن دانش مقام دوم را به دست آورد. نزدیک به سه ماه بعد، به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در پنجاه و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مالزی نیز با تلاوتی شایسته، موفق به احراز رتبه نخست شد.

به محسن الهام شده بود

پدر مرحوم حاج محسن حاجی حسنی کارگر در حالی دیدگانش پر از اشک است، می‌گوید: محسن فرزند کوچک خانواده بود و بسیار خوش‌اخلاق، خوش رفتار و مهربان بود، هیچ وقت ناراحت نمی‌شد و همیشه خنده بر لب داشت. آخرین دفعه‌ای که تماس گرفت می‌گفت می‌خواهم برایتان یک هدیه بخرم.

مادر مرحوم حاجی حسنی کارگر قاری برجسته کشورمان حال خوبی ندارد و بسیار بی‌تابی فرزندش را می‌کند، می‌گوید: انگار به محسنم الهام شده بود، از بچه‌ها حلالیت می‌طلبید و می‌گفت باید امسال حج بروم. همیشه می‌گفتم محسن به کی رفته ما توی فامیل چهره به زیبایی محسن نداشتیم، محسن چهره بسیار نورانی داشت، کلام وحی در وجود او بود چراکه از همان خردسالی علاقه زیادی به قرآن داشت.

وی در حالی که بی‌تاب پسرش است و اشک می‌ریزد، ادامه می‌دهد: از صبح به دلم افتاده بود که اتفاقی افتاده؛ چند روز است که از محسن خبر نداشتم و می‌گفتند محسن بیمارستان است اما محسن تحت هر شرایطی که بود، هیچ وقت من را بی خبر نمی‌گذاشت.

درگذشت محسن حسنی

محسن حسنی کارگر در تاریخ ۲ مهر ۱۳۹۴ در فاجعه منا که به دلیل ازدحام جمعیت در یکی از مسیرهای حرکت حاجیان به سمت جمرات رخ داد، درگذشت.
حاجی حسنی در حرم علی بن موسی تلاوت‌هایی اجرا کرده بود که پس از درگذشت وی به پیشنهاد سیدعلی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب ، پیکر وی در صحن جمهوری اسلامی بارگاه علی بن موسی دفن شد.

محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ۱۳ آذرماه ۱۳۹۴ با خانواده حسنی کارگر دیدار کرد.
محمود شحات‌انور فرزند استاد شحات محمد انور در صفحه اینستاگرام خود نوشت:
مسئول این صفحه برای تمامی محبان و خانواده قاری قرآن محسن‌حاجی‌حسنی نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی که چند روز گذشته جان‌باخته است، تسلیت می‌گوید. از خداوند می‌خواهم ایشان را قرین رحمت خود قرار دهد؛ ما به سوی پروردگار رجعت خواهیم کرد.

:: موضوعات مرتبط : خاطرات شهدا
:: برچسب ها : , ,
با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  1. شهید نظر میکند به وجه الله ،یا رب استغفرلی واستغفرلنا اجمعین،اخلصنا من العذاب النفوسنا،والدنیا والاخره،وعجل لولیک الفرج،انشااله تعالی العجل،العجل ،العجل

    دیدگاه توسط ع در تاریخ مرداد ۶, ۱۴۰۲ و ساعت ۴:۲۰ ب٫ظ





.:: Powered By : Night Skin ::.
نوشته‌های تازه
آخرین دیدگاه‌ها

تبلیغات رپورتاژ