چهل شاخص
40shakhes
چهل شهید شاخص
لوگو اسپانسر

چگونه از عبادت خود بیشتر لذت ببریم؟

نویسنده : کاملیا فارسی
سه شنبه, 26 آذر 1398
چگونه از عبادت خود بیشتر لذت ببریم؟

خواند نماز و عبادت با خدا باید با صفا و لذت انجام شود. برای اینکه از عبادت خود بیشتر لذت ببریم لازم است تا معرفت خود را از خدای خود بیشتر کنیم و به اون نزدیک تر شویم. در ادامه راهکار هایی برای افزیاش لذت هنگام عبادت خواهیم گفت.

البته لذت بردن از عبادات نیاز به مراقبت، توجه به خدا و انجام امور مقدماتی، از قبیل استراحت کافی یا تغذیه درست دارد. سعی کنید قبل از عبادت لحظاتی را به تفکر و تأمل در جهان هستی و رابطه انسان باخدا و فلسفه عبادتی که می‌خواهید انجام دهید، بپردازید. این تفکر برای شما نشاط در عبادت می‌آورد. در دعاها و زیارت‌نامه‌ها نیز از خدا بخواهید که این توفیق را به شما عطا کند.

همان‌گونه که در دعای «عالیه‌المضامین‌» می‌خوانید: «و تُحَبِّب الَی‌َّ عبادَتَک‌َ و المواظَبَه‌َ علیها و تُنَشِّطَنِی لَها و تُبَغِّض‌َ اِلَی‌َّ مَعاصِیَک و مَحارمک …; پروردگارا عبادت و طاعتت را محبوبم گردان! به آن‌، با توجه و با شوق و نشاطم گردان! از هر چه معصیت و حرام توست، مبغوض و متنفرم ساز!». (۱)

چه عواملی باعث می شود تا انسان از خواندن نماز بیشتر لذت ببرد؟

أ) قبل از نماز خود را مستعد و مهیاسازید؛ یعنی، قدری به خود تلقین کنید: درصدد نیایش و نماز هستم. سعی کنید افکار متفرق را از ذهن دور کنید.

ب) حتی‌الامکان در بهترین وقت نماز بخوانید؛ مثلاً، با کسالت – خستگی و خواب‌آلودگی – وارد نماز نشوید. «لا تقرب‌ها الصَّلاهَ وَ أَنْتُمْ سُکارى». (۲)

ج) در محیط پرسروصدا و آشوب به نماز نایستید، بلکه محیط آرام و با فراغتی را انتخاب کنید.

د) در حین نماز مصمّم بر مراقبت باشید؛ اگر افکار دیگری به ذهنتان هجوم آورد، به آن توجه نکنید تا از دام آن برهانید.

ه) طلب صفای دل از خدا. در این زمینه بسیار به‌جا است که با امام سجاد علیه‌السلام هم‌نوا گشته و مناجات شاکین را بخوانید (مفاتیح‌الجنان، مناجات خمسه عشر).

مطالعه کتاب «حکمت عبادت و اسرار عبادت» نوشته آیت‌الله جوادی آملی‌، می‌تواند کمکتان کند.

:: موضوعات مرتبط : دین و اندیشه
:: برچسب ها : , , , ,
با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

No comments yet




.:: Powered By : Night Skin ::.
نوشته‌های تازه
آخرین دیدگاه‌ها

تبلیغات رپورتاژ