چهل شاخص
40shakhes
چهل شهید شاخص
لوگو اسپانسر

عزائیل کدام فرشته ی الهی است و چه وظایفی دارد؟

نویسنده : کاملیا فارسی
دوشنبه, 2 دی 1398
عزرائیل

در ادامه ی این مطلب با ما همراه باشید تا از عزرائیل، فرشته ی مرگ، و نمایندگان ایشان برایتان بگوییم. این فرشته یکی از فرشتگان مقرب به درگاه خداوند است که این مطلب به معرفی او خواهیم پرداخت.

عزرائیل نام یکی از فرشتگان مقرب به خداوند است که او وظیفه ی قبض روح موجودات زنده و گرفتن جان آن ها را دارد. او به‌طور مستقیم انبیاء و اولیای الهی را قبض روح می‌کند و نمایندگانی نیز دارد که جان سایر موجودات را می‌گیرند. پس از اینکه عزرائیل روح همه موجودات را قبض کرد، خداوند جان او را می‌گیرد.

عزرائیل واژه عبری است که از دو جزء «عزرا» به‌معنای بنده و «ئیل» به‌معنای خداوند تشکیل شده و ترکیب هر دو جزء به‌معنای بنده‌ خداست.قرآن کریم از عزرائیل با کلمه ملک‌الموت یاد کرده که مامور قبض روح و گرفتن جان موجودات زنده است. در روایات از او با عنوان «قابض‌الارواح» و «هادم‌الذات» نیز یاد شده است.

در آیاتی از قرآن آمده مرگ انسان‌ها بر عهده گروهی از فرشتگان است و عزرائیل نمایندگان و یاران بسیاری برای قبض روح افراد دارد. بر اساس روایات، «نازعات»، «سابحات»، «ناشطات» و «سابقات» هر کدام وظیفه‌ی قبض روح عده خاصی از موجودات را بر عهده دارند. مثلا «نازعات» وظیفه دارد که روح کفار را با شدت و عذاب بگیرد و «ناشطات» مأمورند که روح مؤمنین عادی را با رأفت و مدارا قبض کند.

بنا بر آنچه که در آیات قرآن کریم بیان شده، جان دادن کفار با سختی و عذاب همراه هست و فرشتگان مرگ، از جلو و پشت سر آنان را احاطه کرده و بر آنان ضربه می‌زنند؛ اما قبض روح مؤمنان، به دست ملائکه رحمت انجام می‌گیرد و هنگامی که جان آنان گرفته می‌شود با مدارا و سهولت با آنان برخورد شده و به آن‌ها مژده و بشارت بهشت داده می‌شود.

:: موضوعات مرتبط : دین و اندیشه
:: برچسب ها : , , , , , , ,
با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

No comments yet




.:: Powered By : Night Skin ::.
نوشته‌های تازه
آخرین دیدگاه‌ها

تبلیغات رپورتاژ