چهل شاخص
40shakhes
چهل شهید شاخص
لوگو اسپانسر

شهید وارطان آقاخانیان، یک شهید مسیحی ایران

نویسنده : کاملیا فارسی
شنبه, 4 دی 1400

در طول هشت سال دفاع مقدس، مردان و زنان بیشماری در راه دفاع از خاک کشورمان به درجه رفیع شهادت نادل شدند و تعداد بیشماری هم جانباز گشتند. اما در بین تمام شهدا، تعدادی از آنها شاخصتر هستند، خصوصاض شهیدانی که مسلمان نبودند اما بازهم در راه دفاع از خاک کشور ایران به نبرد با دشمن متجاوز رفتند و به شهادت رسیدند.

شهید وارطان آقاخانیان یکی از شهدای مسیحی است که از پدر و مادری ارمنی در خاک ایران متولد شد و هنگامی که تنها بیست داشت، به شهادت رسید. این شهید جوان و شجاع می تواند یک سرمشق برای تمام آنهایی باشد که در حین ایرانی بودن خود را تسلیم دشمن نموده اند و دفاع از کشور و آرمان های این کشور را وظیفه خود نمی دانند.

همزمان با شب سال نوی میلادی، رییس جمهور کشورمان، آقای رییسی به منزل این شهید بزرگوار رفته و از خانواده انها دیدن نمودند. به همین دلیل ما هم تصمیم گرفتیم تا مختصری از زندگی و خاطرات این شهیید را برای شما بیان کنیم. با ما همراه باشید.

در تهران، یک خیابان به نام این شهید بزرگوار نام گذاری شده است تا همواره یاد و خاطره او را در ذهن و دل مردم زنده نگه دارد، شهیدی که هرچند نه ایرانی بود و نه مسیحی ، اما در راه دفاع از کشوری که در آن زندگی می کرد، مردانه به پا خاست و با دشمن متجاوز و متخاصم جنگید. یاد و خاطره این شهدا تا ابد زنده است.

زندگی نامه شهید وارطان آقاخانیان

نام :وارطان
نام خانوادگی : آقاخانیان
نام پدر : کاپریس
تاریخ تولد : ۱۳۴۴/۱۱/۲۹
محل تولد : تهران
سن : ۲۰ سـال
مذهب : مسیحی
تاریخ شهادت : ۱۳۶۴/۰۹/۱۸
محل شهادت : مجنون
شغل : شغل آزاد
دسته عملیاتی : ارتش

شهید «وارطان آقاخانیان» فرزند ارشد «گابریِل» و «وارتوش» در بهمن سال ۱۳۴۹ در تهران به دنیا آمد. تحصیلات مقطع ابتدایی را در دبستان ارامنه «نائیری» به پایان رساند.

دوره راهنمایی را نیز در مدرسه راهنمایی ارامنه «سوقومونیان» تهران به اتمام رساند. پس از پایان دوره راهنمایی، برای ادامه تحصیل به هنرستان فنی «آزادی فلسطین» رفت، لیکن بعد از طی یک سال آموزش، ترک تحصیل نموده و تا زمان رفتن به خدمت سربازی، به فراگیری و سپس کار، در زمینه تراشکاری پرداخت. وی دارای یک برادر و دو خواهر بود. «وارطان» در سن هجده سالگی به خدمت سربازی اعزام گردید. پس از طی دوره آموزشی، به جبهه های جنگ تحمیلی منتقل گشته و سر انجام بعد از ۹ ماه خدمت مقدس سربازی، بر اثر اصابت ترکش توپ ارتش بعثی عراق، قهرمانانه در جزیره «مجنون » جنوبی، واقع در منطقه عملیاتی جزیره « خیبر » به شهادت رسید. پیکر شهید «وارطان آقاخانیان» پس از انتقال به تهران و انجام مراسم مخصوص مذهبی در کلیسای «تارگمانچاتس»، با حضور انبوه بی شماری از خویشاوندان، نزدیکان، دوستان و دیگر هموطنان در قطعه شهدای ارمنی جنگ تحمیلی در تهران به خاک سپرده شد.

 گفتنی است که حضرت آیت الله خامنه ای ، رهبر فرزانه انقلاب و چند تن از سران وقت ارتش جمهوری اسلامی ایران در منزل شهید بزرگوار حضور یافته و از والدین شهید دلجویی نمودند.

شهید به روایت مادرش:

 «… «وارطان» پسر مؤدب و سر به زیری بود و هیچ وقت کاری نکرد که باعث ناراحتی خانواده خود شود. او علاقه زیادی به کارهای دستی داشت و با میل و رغبت فراوان هر آنچه را که از سوی مدرسه به وی محول می‌گردید، انجام می‌داد». به هنگام شهادت «وارطان»، خواهرش سیزده سال بیشتر سن نداشت.
«درس¬هایش خیلی خوب بود، ولی آخر متوجه نشدیم که علت ترک تحصیل وی چه بود؟ نمی‌دانیم چرا دست از تحصیل برداشت. از لحاظ اخلاقی، کلیه اهل محل، دوستان و آشنایان بسیار از او راضی بوده و همه از او به خوبی یاد می‌کردند. شهید «وارطان آقاخانیان» با متانت خاص خود، هیچگاه از سختی¬های جبهه در میان خانواده سخنی نگفت».

دیدار رییس جمهوری از خانواده شهید آقاخانیان

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور شامگاه جمعه همزمان با ایام میلاد حضرت عیسی مسیح (ع) و در آستانه فرارسیدن سال نو میلادی با حضور در منزل شهید وارطان آقاخانیان، این ایام را به خانواده این شهید و همه پیروان حضرت مسیح تبریک گفت و اظهار کرد: حقیقت دین مسیح با حقیقت دین اسلام تفاوتی ندارد و قرآن اوصاف بسیار عالی برای حضرت مریم (ع) ‌ و حضرت عیسی (ع) ‌ ذکر می‌کند و امیدوارم خداوند متعال به همه مسیحیان توفیق دهد که از آموخته‌های حضرت عیسی (ع) ‌ پیروی کنند.

وی افزود: هر کسی که آماده باشد تا جانش را برای وطن، مردم و امنیت جامعه فدا کند برای ملت ایران عزیز و محترم است به همین دلیل شهدا مایه افتخار ایران و ایرانیان هستند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: پیام شهدا برای کسانی که طمعی به این کشور دارند این است که مردم ایران همواره آماده هستند تا اگر کسی به این آب و خاک تعرض کرد، با ایثار جان خود از میهن‌شان دفاع کنند و در این مسیر تفاوتی میان هموطنان مسلمان، مسیحی و زرتشتی نیست. ایران برای ایرانیان از همه چیز با ارزش‌تر است و این مردم حاضرند جان‌شان را برای ایران فدا کنند.
حجت‌الاسلام رئیسی تصریح کرد: ‌شهدا حق بزرگ به گردن همه ما دارند و امنیت و استقلال امروز کشورمان را مرهون شهدا هستیم و نباید یک لحظه از دفاع و صیانت از دستاوردهای شهدا غفلت کنیم.
وی افزود:‌ شهدا همچنان که در آخرت بقا و حیات دارند، در این عالم نیز باید یاد و نام‌شان زنده بماند.
:: موضوعات مرتبط : خاطرات شهدا
:: برچسب ها : ,
با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

No comments yet




.:: Powered By : Night Skin ::.
نوشته‌های تازه
آخرین دیدگاه‌ها

تبلیغات رپورتاژ