چهل شاخص
40shakhes
چهل شهید شاخص
لوگو اسپانسر

زندگی نامه شهید ستوان یکم وحید سالاری از شهدای نیروی انتظامی‎

نویسنده : کاملیا فارسی
شنبه, 9 بهمن 1400

درهرکشوری نقاطی وجود دارند کهه نسبت به سایر مناطق دارای حسایت های خاصی هستند. در کشور عزیز ما ایران، هم نقاط مرزی از حساسیت های خاصی برخوردار هستند. خصوصاً منطقه سیستان و بلوچستان که یکی از حساس ترین نقاط مرزی است که در طول سالیان سال، گذرگاه اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر، اسلحه و … بوده است.

اهمیت حضور پرقدرت نیروی انتظامی در این منطقه همواره مورد توجه سران کشوری و لشگری بوده است و زبده ترین نیروهای پلیس در این مکان ها مشغول خدمت رسانی هستند.

متاسفانه در هفته گذشته یکی دیگر از غیورمردان نیروی انتظامی در درگیری با اشرار و قاچاقپچیان مواد مخدر در منطقه سیستان و بلوچستان جان خود را از دست داد و به درجه رفیع شهادت نایل شد. ستوان یکم وحید سالاری در ماجرای درگیری با قاچاقچیان مسلح که قصد انتقال مقدار قابل توجهی مواد مخدر به مناطق مرکزی ایران را داشتند، با اصابت گلوگه مجروح شد و بر اثر شدت جراحات وارده درگذشت.

منطقه سیستان و بلوچشتان با مدمانی مهربان و مهمانواز شایسته این همه درگیری و آش.ب نیستند. لازم است تا اندکی امکانات ابتدایی زندگی را هم به این مناطسق ببرند. اگر برای یک بار به سیستان و بلوچشتان سفر کنید از این همه محرومیت و سختی این مردمان شگفت زده خواهید شد. آنها حداقل امکانات زندگی مانند آب و گاز را هم به بدترین شکل ممکن دارند. باید به این مناطق حساس رسیدگی کرد تا شاهد رشد و شکوفایی این شهر و برچیده شدن بساط قاچاق در این شهر بود. به امید آن روز …

در ادامه با ما همراه باشید تا ابتدا ماجرای شهید رییس پلیس وحید سالاری را بخوانید و شپس اندکی با شهرستان سیب و سوران آشنا شوید.

ماجرای شهادت

وحید سالاری رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر شهرستان سیب و سوران می باشد که در عملیات درگیری با قاچاقچیان مسلح مواد منفجره به شهادت رسید

ایشان سال‌هاست در نیروی انتظامی فعالیت می‌کند و تلاش کرد تا بتواند با قاچاقچیان مواد مخدر به مبارزه بپردازد و از ورود مواد مخدر به کشور جلوگیری کند.

شهید سالاری بعد از سالها فعالیت و تلاش در نیروی انتظامی در نهایت در ۵ بهمن ۱۴۰۰ در یک عملیات با قاچاق فروشان و قاچاقچیان مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید

در این عملیات نیروی انتظامی موفق شد که یک قبضه سلاح کلاش با هدف ۹۶ فشنگ جنگی را در بازرسی خودرو توقیفی از قاچاقچیان کشف کند و همچنین ۳۵۰ کیلو مواد افیونی از نوع تریاک را کشف کند.

فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان ضمن تبریک و تسلیت شهادت این مامور جان برکف پلیس استان خاطرنشان کرد: تحقیقات تخصصی پلیس برای شناسایی و دستگیری متهم متواری آغاز شده که نتیجه اقدامات صورت گرفته متعاقباً اعلام خواهد شد.

وی بیان کرد: در این درگیری که حدود نیم ساعت ادامه داشت بر اثر آتش پر حجم تکاوران پلیس، یک نفر از سوداگران مرگ به هلاکت رسید و دیگر قاچاقچی با تنگ شدن عرصه بر خود و استفاده از تاریکی شب به اطراف متواری شد.

در این درگیری بیش از ۸۰۰ کیلوگرم موادمخدر و همچنین تعدادی سلاح کشف شد.

منطقه سیب و سوران را بیشتر بشناسید

شهرستان سیب و سوران با وسعت ۶۷۸۰ کیلومتر مربع معادل ۶.۳ درصد مساحت استان را به خود اختصاص داده است. شهرستان سیب و سوران از شمال به سراوان و از جنوب به مهرستان و از شرق به سراوان و پاکستان و از غرب به خاش منتهی می شود. مختصات جغرافیایی شهرستان سیب و سوران در نقشه ۶۲ درجه و ۵ دقیقه طول شرقی و ۲۷ درجه و ۱۴ دقیقه عرض شمالیمی باشد.  مساحت شهرستان ۶۷۸۰ کیلومتر مربع ودارای چهار دهستان (پسکوه، سیب و سوران، هیدوچ و کنت) و دو مرکز شهری شامل سوران و هیدوچ می باشد.  مسافت این شهرستان تا تهران ۱۹۵۰ کیلومتر  و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۱۳۱ متر می باشد. آب و هوای شهرستان سیب و سوران گرم و خشک می باشد و میانگین بارش سالانه در این شهرستان حدود ۱۰۵.۷ میلی متر است.

از مهمترین مناطق کوهستانی می توان به دامنه جنوبی کوه بیرک که در شهرستان سیب و سوران واقع است و نیز بخش هیدوچ اشاره نمود که منطقه ای کوهستانی است. رودخانه ماشکید در ۸ کیلومتری شرق کوهک از مرز خارج شده و به کشور پاکستان وارد می‌شود. شاخه‌های اصلی این رودخانه عبارتند از سیمیش، روتک و ماشکید که شاخه های ماشکید و روتک در آبادی شهرستان سیب و سوران نقش مهمی دارند.

محصولات کشاورزی شهرستان سیب و سوران:

سطح زیر کشت محصولات زراعی و باغی شهرستان سیب و سوران بالغ بر ۱۰ هزار هکتار است از این مقدار ۴۵ درصد به کشت باغات و ۵۵ درصد به زراعت های سالانه اختصاص دارد. عمده ترین محصول باغی شهرستان، خرما می باشد با تولید سالانه ۲۱ هزار تن که ۸۱ درصد آن از نوع مضافتی بعنوان مرغوبترین خرمای کشور است. محصولات عمده زراعی شهرستان یونجه، جو ، گندم و ذرت میباشد.

پیشینه تاریخی شهرستان سیب و سوران:

شهرستان سیب و سوران همچنان که از ترکیب نام آن پیدا است از دو منطقه بنام روستای سیب و شهر سوران تشکیل شده است که قدیمیترین بافت شهرستان می باشد و قدمت روستای سیب به اواسط دوره صفویه بر می گردد. این منطقه به استناد آثار تاریخی و باستانی فراوانی که وجود دارند بعنوان یکی از کهن ترین مناطق زیستی محسوب میشود.  آثار باستانی این شهرستان نظیر قبرستان قدیمی سیب ، میل مارو، پیر کهور و کله برزاد به قبل از اسلام برمیگردد. قلعه خشتی و گلی روستای سیب با ارتفاع ۳۰ متر بلند ترین بنای خشتی و گلی ایران و جهان میباشد. دو قلعه کنت و هیدوچ واقع در بخش هیدوچ نیز  از بناهای مهم تاریخی این شهرستان محسوب می شوند.

اقوام و آداب و رسوم شهرستان سیب و سوران:

از آداب و رسوم مردم ساکن شهرستان سیب و سوران می توان به  میهمان نوازی یا همان پناه دادن، حشر و مدد و بجار اشاره نمود. بجار مراسمی است که با هدف کمک به زوج های جوان، کلیه بستگان و آشنایان کمک های نقدی خود را برای تشکیل زندگی جدید به خانواده داماد تقدیم میکنند.

 خوراک در شهرستان سیب و سوران:

از انواع غذاهای رایج شهرستان سیب و سوران میتوان به تنورچه، تباهگ یا تباهه، انواع آش ها ، خورشت ها و نانهای محلی اشاره کرد.

:: موضوعات مرتبط : خاطرات شهدا
:: برچسب ها : ,
با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

No comments yet




.:: Powered By : Night Skin ::.
نوشته‌های تازه
آخرین دیدگاه‌ها

تبلیغات رپورتاژ