چهل شاخص
40shakhes
چهل شهید شاخص
لوگو اسپانسر

نسناس به چه معناست؟

نویسنده : کاملیا فارسی
سه شنبه, 19 آذر 1398
نسناس

در این مطلب از نسناس خواهیم گفت. موجودی که در برخی روایات نام آن آورده شده است. با ما در ادامه همراه باشید تا ببینیم نسناس به چه معناست.

نَسناس موجوداتی شبیه انسان که قبل از حضرت آدم(ع) می‌زیستند؛ اما بعد از مدتی نسلشان منقرض شد و پس از آنها، خداوند آدم(ع) را آفرید. این واژه در قرآن ذکر نشده اما در روایات به کار رفته است. برخی از محققان، نسناس‌ها را بر نئاندرتال‌ها و کرومانیون‌ها و غیره تطبیق می‌دهند.

بر طبق بیان فرهنگ معین نسناس میمونی است که بسیار به انسان شبیه است و به تعبیری، «میمونِ انسان‌نما» است. علامه مجلسی، نسناس را به معنای حیوانی شبیه به انسان دانسته است.

از ابن جزری نقل شده است که گروهی از مردم، نسناس را یأجوج و مأجوج می‌دانند و گروهی آن را انسان‌هایی از قوم عاد می‌دانند که بواسطه گناهانشان خداوند آنها را به شکل خاصی مسخ کرد؛ و گروهی دیگر آنها را موجوداتی با صورت انسانی می‌دانند که از نسل آدم نیستند و از جهاتی شبیه انسان هستند و از جهاتی متفاوت از او.

واژه نسناس در قرآن ذکر نشده اما ذیل آیه سی‌ سوره بقره روایاتی نقل شده که نشان می‌دهد اعتراض ملائکه به خداوند در باب خلق آدم، ناشی از مشاهده خونریزی موجوداتی به نام جنّ و نسناس بوده که قبل از آدم در زمین موجود بوده‌اند.

بعضی محققان بر این باور هستند روایات در باب «نسناس» کامل کننده ی آموزه‌های قرآنی در باب خلقت آدم(ع) است چراکه بر اساس روایات قبل از آدم، موجودات شبه‌انسانی به نام نسناس بودند که منقرض شدند سپس خداوند آدم(ع) را آفرید تا نسل انسان از او متولد شوند. این دیدگاه در تقابل با دیدگاه فرگشت است که انسان را تکامل‌یافته موجودات شبه‌انسانی سابق می‌داند.

:: موضوعات مرتبط : دین و اندیشه
:: برچسب ها : , , , ,
با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

No comments yet




.:: Powered By : Night Skin ::.
نوشته‌های تازه
آخرین دیدگاه‌ها

تبلیغات رپورتاژ