چهل شاخص
40shakhes
چهل شهید شاخص
لوگو اسپانسر

زندگی نامه و عکس‌های شهید محمد رضا افراز

نویسنده : کاملیا فارسی
سه شنبه, 4 مرداد 1401

جنگ هشت ساله ایران، جنگی بود که به سرزمین تازه انقلاب کرده ما تحمیل شد. در این جمگ که هشت سال به طول انجامید، همه جهان در برابر ایران بودند، اما دلاور مردان ایرانی با دستان خالی و تنها با امید به پروردگار بزرگ راهی میدان نبرد حق علیه باطل شدند و در این راه از نثار جان و مال خود هم چشم پوشی نکردند.

شهدای این هشت سال، غیور مردانی بودند که از جای جای کشور به پا خواستند و عازم نبرد شدند. یکی از این مردان بزرگ ششهید محمد رضا افراز بود که در سن جوانی، از خانواده و خانواده گذشت و به جنگ رفت. محمد رضا افراز در سن ۲۳ سالگی جام شهادت را نوشید و به دیدار پروردگارش شتافت. اینکه جوانانی با این سن کم و در حالی که تازه به دوران شیرین جوانی رسیده اند، از همه چیز خود دست می کشند و راهی جنگ می شوند، نشان دهنده عظمت روح آنها و تربیت درست در یک خانواده ایرانی و اسلامی است.

این شهید بزرگ، مردی اهل تهران بود که در عملیات کربلای یک، که برای آزادسازی مهران صورت گرفته بود، بر اثر برخورد خمپاره به شهادت رسید. با ما همراه باشید تا با این شهید بزرگوار و عملیات کربلای یک بیشتر آشنا شویم.

بیوگرافی شهید محمد رضا افراز

شهید محمدرضا افراز در ۱ فروردین ماه سال ۱۳۴۲ در شمیرا نات دیده به جهان گشود. درش حسین و مادرش، سکینه نام داشت. تا پایان دوره متوسطه در رشته اقتصاد درس خواند و دیپلم گرفت. این شهید والامقام دارای ملیت ایران و مذهب اسلام شیعه بود.وی تحصیلات خود را تا مقطع دیپلم ادامه داد و به عضویت سپاه پاسداران درآمد.
این شهید گرانقدر سرانجام در ۱۱ تیر ماه سال ۱۳۶۵ در سن ۲۳ سـالگی و در عملیات سال کربلای۱ حوادث ناشی از درگیری در قلاویزان به شهادت رسید.
مزار این شهید در شهداچیذر قرار دارد.

اطلاعات کلی

نام: محمدرضا
نام خانوادگی: افراز
نام پدر: حسین
وضعیت تاهل: مجرد
تاریخ تولد: ۱۳۴۲/۰۱/۰۱
محل تولد: شمیرا نات
سن: ۲۳ سـال
دین و مذهب: اسلام شیعه
شغل: پاسدار
ملیت: ایران
دسـته اعـزامـی: سپاه پاسداران
مسئولیت نظـامی: اطلاعاتی موجود نیست
درجـه نظـامی: اطلاعاتی موجود نیست
تـحصیـلات: دیپلم

جـزئیات شـهادت

تـاریخ شـهادت: ۱۳۶۵/۰۴/۱۱
کـشور شـهادت: ایران
مـحل شـهادت: مهران
عـملیـات: کربلای۱
نـحوه شـهادت: ترکش خمپاره
جـزئیات مزار و تصویر
مـحل مـزار: شهداچیذر
وضـعیت پـیکر: مـشـخـص

عملیات کربلای یک

در سال ۱۳۶۵ گزارش‌ها نشان می‌داد که عراق بنا دارد تا به مهران حمله کند و همین طور هم شد. تلاش عراق برای تحت‌الشعاع قرار دادن پیروزی بزرگ ایران در عملیات والفجر ۸ (فاو)، اشغال مهران را در پی داشت. مهران از دست رفته بود، اما مدافعان همچنان برای توقف پیشروی عراق در ارتفاعات اطراف مهران می‌جنگیدند. اگر عراقی‌ها تمام ارتفاعات منطقه را نمی‌گرفتند، موقعیتشان در مهران آسیب پذیر بود و پس گرفتن مهران قدری آسان‌تر می‌شد. در دیگر سو هم عراقی‌ها جشن گرفته بودند و این طور توی بوق و کرنا می‌کردند که نیرو‌های طلایی صدام در عملیات” خون خواهی” قهرمانان مهران را فتح کردند. عراق پس از اشغال منطقه، با تثبیت موقعیت خود به تحکیم و گسترش موانع و مواضع دفاعی مانند احداث خاکریز‌ها و کانال‌های ضد خودرو، ضدنفر، میدان‌های مین، سیم‌های خاردار، مواضع کمین، سنگر‌ها و … در منطقه اشغالی پرداخته بود و برای دست‌یابی به پدافندی کارآمد، ضمن مسلح کردن زمین، اقداماتی کرد که نتیجه‌ی آن، تخریب گسترده ساختمان‌های مسکونی و تجاری شهر بود.

بر اساس طرح مانور نهایی، عملیات در سه مرحله انجام می‌شد:
مرحله اول: تأمین تپه‌های قلاویزان ایران تا روستای سیدحسن.
مرحله دوم: تأمین جبال حمرین تا شیار میگ سوخته و تأمین روستا‌های بهین بهروزان و هرمزآباد
و مرحله سوم: فتح خاکریز والفجر ۳ که از روستای فرخ آباد تا دامنه پایکوهی شمال قله ۲۲۳ قلاویزان امتداد داشت. در طرح نهایی، قرارگاه نجف نیروی زمینی سپاه، مأموریت و رزم قرارگاه را در سه مرحله به شرح زیر، تعیین کرد:

مرحله اول لشکر ۱۷ علی بن ابی طالب با ۴ گردان از تپه ۲۶۵ تا تپه ۲۰۷ قلاویزان. لشکر ۲۵ کربلا با ۵ گردان از راست لشکر ۱۷ در تپه ۲۰۷ تا دامنه‌های شمالی قلاویزان. لشکر ۴۱ ثارالله با ۴ گردان از راست لشکر ۲۵ در شیب‌های شمالی تا شیار آبشور. لشکر ۲۷ محمد رسول الله با ۷ گردان از راست لشکر ۴۱ در شیار آبشور تا حاشیه دهلران- مهران. لشکر ۱۰ سیدالشهدا با ۶ گردان از جاده دهلران- مهران تا ساحل مسیر گاوی. مرحله دوم و سوم هم یگان‌هایی که در مرحله اول، به منزله احتیاط قرارگاه به شمار می‌آمدند. با حفظ آمادگی، باید در مرحله دوم و سوم نبرد، به اجرای مأموریت می‌پرداختند. این یگان‌ها عبارت بودند از لشکر ۵ نصر با ۴ گردان، تیپ امام حسن با ۵ گردان و تیپ ۲۱ امام رضا با ۴ گردان.

شروع عملیات

عملیات کربلای ۱ در ساعت ۲۳:۳۰ روز ۹ تیر ۱۳۶۵ با رمز یا اباالفضل العباس ادرکنی آغاز و عراقی‌ها از ضربه غافلگیر کننده بچه‌های لشکر ۱۷ در قلب دفاعی شأن گیج شدند. عملیات کاملاً موفق جلو می‌رفت و در بعضی محور‌ها جنگ سخت‌تر شده بود. روز دوم عملیات، مهران آزاد شد و در نهایت روز ۱۹ تیر با موفقیت به پایان رسید. عملیات کربلای یک در دو محور اصلی و فرعی اجرا شد. محور اصلی عملیات در امتداد جاده دهلران- مهران و در حد فاصل قلاویزان تا رودخانه گاوی با ۳۴ گردان پیاده، ۹ گردان ادوات و ۲ گردان زرهی اجرا شد. محور فرعی عملیات در امتداد جاده ایلام- مهران و در حد فاصل باغ کشاورزی تا رودخانه گاوی با یگان‌هایی از تیپ ۴ اجرا و سپس از روز دوم عملیات، یگان‌های محور فرعی به عنوان پشتیبانی محور اصلی، اقدام به تک کردند.

بر اساس طرح، قرار بود عملیات در سه مرحله اجرا شود؛ اما با دست‌یابی به موفقیت سریع در هر سه مرحله، عملیات به پنج مرحله افزایش یافت و با دستاوردی بیش از آنچه در طراحی عملیات پیش بینی شده بود، موفقیتی دیگر در تاریخ جنگ تحمیلی رقم خورد. آزادی مهران خستگی را از تن رزمنده‌ها بیرون برد. ایرانی‌ها تمام برنامه‌های فرماندهی عراق را از بین بردند. فرمانده عراقی می‌گفت: ما آمدیم خودمان را پیدا کنیم، دیدیم ایرانی‌ها جای ما را در مهران گرفته‌اند. پرچم ایران در حالی بر فراز مهران افراشته شد که هنوز جمله تاریخی صدام از بلندگوی رادیو بغداد شنیده می‌شد که مهران مهریه فاو است و گوینده رادیو ایران می‌گفت: پس ماهواره‌های جاسوسی ابرقدرت‌ها کجا هستند تا سوختن تجهیزات عراق را در شهر مهران ببینند؟!
:: موضوعات مرتبط : دسته‌بندی نشده
:: برچسب ها :
با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

No comments yet




.:: Powered By : Night Skin ::.
نوشته‌های تازه
آخرین دیدگاه‌ها

تبلیغات رپورتاژ