چهل شاخص
40shakhes
چهل شهید شاخص
لوگو اسپانسر

درباره سردار شهید حسن تهرانی مقدم و یاران دانشمندش‎

نویسنده : کاملیا فارسی
سه شنبه, 6 مهر 1400

تاریخ این کشور آکنده از دلاوری مردان و زنانی است که از هرآن چه دارند، از خون و جان خویش گرفته تا علم و دانششان را در طبع اخلاص گذاشته، تا به مراقبت و حفاظت از کشورشان بپردازند. در این بین شهدای سپاه پاسداران جایگاهی خاص و ممتاز دارند. یکی از این شهدای سپاهی، سردار شهید حسن تهرانی مقدم است که او را با نام “پدر موشکی ایران” هم می شناسند. شهید تهرانی مقدم و یارانش از پایه گذاران صنعت ساخت موشک در ایران بودند که تلاش نمودند تا با تبدیل علم و دانش خود به فناوری روز دنیا به سرزمین خود خدمت کنند. این سردار و یاران گرانقدرش در تاریخ ۲۱ آبان ماه سال ۱۳۹۰ در تهران و در اثر انفجار انبار مهمات، به درجه رفیع شهادت نایل شدند.

امروز می خواهیم زندگی نامه این شهید را برای شما بازگو کنیم تا با اندیشه ها و سبک زندگی این فرمانده گمنام سپاه پاسداران بیشتر آشنا شوید.

زندگینامه سردار شهید حسن طهرانی مقدم

سردار شهید حسن طهرانی مقدم در تاریخ ششم آبان سال ۱۳۳۸ در محله سرچشمه دیده به جهان گشود. ایشان به علت شغل پدرش (محمود تهرانی مقدم)، که به پیشه خیاطی مشغول بود، به محله شکوفه و سپس به محله بهارستان نقل مکان کرد و مقاطع ابتدایی و دبیرستان را در همین مناطق گذراند.

در سال ۱۳۴۸ در مسجد زینب کبرای سرچشمه، زیر نظر آیت‌الله سیدعلی لواسانی امام جماعت و مدیر مسجد،‌ تعلیمات دینی را فرا گرفت و به همراه برادرانش در گروه سرود مسجد شروع به فعالیت کرد. این گروه سرود، هسته‌ اصلی گروه سرودی بود که در روز ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ در فرودگاه مهرآباد و در مراسم استقبال از امام (ره) به اجرای برنامه پرداخت.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایشان به عنوان یک جوان شایسته در سن ۲۱ سالگی در اطلاعات منطقه ۳ سپاه مشغول به خدمت شد.

در دوران جنگ بود که ایشان بعد از عملیات ثامن‌ الائمه (ع)، متوجه ضعف آتش پشتیبانی خودی مستقر در خطوط مقدم جنگ شد. بنابراین در پاییز ۱۳۶۰ طرح ساماندهی آتش پشتیبانی (خمپاره‌اندازها) را به‌صورت سنجیده و مدون به سردار حسن باقری ارائه داد.

با این نشان شایستگی، مأموریت راه‌اندازی و سازماندهی “فرماندهی موشکی زمین به زمین سپاه” در آبان ماه سال ۱۳۶۲ به ایشان داده شد.  به این ترتیب ۲۱ اسفندماه ۱۳۶۳ بود که اولین موشک ایران به کرکوک شلیک شد.

اعلام رسمی قصد ترور شهید تهرانی ‌مقدم توسط منافقین

محمد تهرانی‌ مقدم (برادر شهید طهرانی مقدم) درباره تهدید شهید حاج حسن تهرانی ‌مقدم از سوی منافقین می‌گوید: «بردارم چند بار از جانب گروهک تروریستی منافقین به دلیل آن‌که موشکی به مقر منافقین در داخل خاک عراق زد، تهدید شد. همان شب رادیو منافقین اعلام کرد این مقدم را ما می‌زنیم. زمانی که ترور شهید صیاد شیرازی را طراحی کردند، همزمان طرح ترور حاج حسن آقای مقدم را نیز در دستور کار داشتند و می‌خواستند هر دوی آنها را ترور کنند که یک گروه از آنها دستگیر شدند».

انتصاب به فرماندهی موشکی نیروی هوایی سپاه

سردار طهرانی مقدم در سال ۱۳۶۴ و پس از دستور امام (ره) در خصوص لزوم تشکیل نیروهای سه‌گانه سپاه پاسداران به به سِمت فرماندهی موشکی نیروی هوایی سپاه منصوب شد.

جالب است بدانید که عمده کارهای تحقیقاتی ساخت موشک «شهاب ۳» را شهید مقدم انجام داده بود.

یاران سردار شهید حسن طهرانی مقدم

پس از به شهادت رسیدن سردار طهرانی مقدم در پادگان شهید مدرس ابتدا آمار شهدا ۱۷ نفر اعلام شد. اما پس از بالا رفتن آماد مفقودین و عملیات تجسس در بخش‌های تخریب‌شده پادگان شهید مدرس مشخص شد که ۳۹ نفر در این حادثه تلخ به شهادت رسیدند. هر یک از این ۳۹ عزیز سابقه درخشانی در پا گرفتن توان موشکی ایران داشتند. چندی بعد این شهدا به «شهدای اقتدار» معروف شدند.

«شهید مهدی نواب» در پانزدهم شهریور سال ۱۳۴۶ در محله سرچشمه تهران متولد شد. در ۱۴سالگی به جبهه رفت و در سال ۶۵ وارد سپاه پاسداران شد. از همان اوایل ورود به کرمانشاه با شهید محمد سلگی و در توپخانه سپاه با شهید طهرانی مقدم آشنا شد و این شروع دوستی پایان‌ناپذیر این ۳ شهید بود. مهدی نواب در یگان موشکی مشغول به کار بود و آموزش نصب کلاهک و الحاق و انتقال و تجهیزات موشکی و سپس قرار دادن موشک روی خودروی سکوی پرتاپ را دید و بعد آموزش کار با جرثقیل و لیفت‌تراک و خودروی حامل موشک را فراگرفت و حتی اسکورت موشک تا محل و تخلیه موشک را انجام می‌داد.

در زمان جنگ یکی از متخصصان الحاق و انتقالات شد و از سال ۶۶ تا ۶۸ مسئول دسته دوم الحاق و انتقالات یگان موشکی شد. شهید مهدی نواب مشاور و مسئول آزمایشگاه پژوهشکده و تست سوخت پادگان شهید مدرس، مسئول سمعی بصری جهاد خودکفایی و مسئول کوهنوردی بود. او با ۲۰ نوع دوربین حرفه‌ای و فوق‌حرفه‌ای کار کرده و دفتر سمعی و بصری را نیز همین‌طور افتتاح کرد و این‌گونه از حساس‌ترین عملیات‌های تست موشکی هم فیلم می‌گرفت.

«شهید محمدقاسم سلگی» متولد اسفند سال ۱۳۴۵ است. از سال ۵۹ در بسیج عضو بود و فعالیت داشت و با شروع جنگ راهی جبهه شد. از سال ۶۱ به استخدام سپاه درآمد. در سال ۱۳۶۵ با اندک سنی که داشت وظیفه فرماندهی پادگان کرمانشاه را به‌عهده داشت. بخشی از فعالیت‌های عمده او از همان سال‌های جنگ در مهندسی ــ رزمی سپاه بوده است، در توپخانه سپاه بود که به‌همراه مهدی نواب با حسن آقای طهرانی مقدم همراه شد و از آنجا دیگر همیشه با هم بودند.

سال‌ها کار با مواد شیمیایی او را جانباز شیمیایی ریوی کرده بود. پس از جنگ نیز در نیروی هوایی سپاه در یگان موشکی به‌دلیل تخصص فنی به‌همراه حسن طهرانی مقدم شروع به ادامه کار کرد. در سال‌های پس از جنگ یعنی از ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۴ در اکثر شهرهای مرزی کشور از جمله سیستان و بلوچستان و بندرعباس مشغول به فعالیت نظامی بود. او در استفاده و تعمیرات انواع ماشین‌های سنگین، توانایی بسیاری داشت که مسئولیت فرماندهی ترابری و ماشین‌های سنگین سازمان جهاد خودکفایی سپاه به او داده شد.

«شهید مهدی دشتبان‌زاده» در ۳۰ اسفندماه سال ۱۳۴۲ در محله میدان خراسان تهران به دنیا آمد. دوران دفاع مقدس را در بهداری لشگر ۲۷ محمد رسول الله(ص) خدمت می‌کرد و خودش هم به‌دفعات مجروح شد. پس از پایان جنگ تحمیلی به استخدام وزارت دفاع درآمد و در سال ۱۳۶۸ ازدواج کرد. با تشکیل جهاد خودکفایی سپاه از همراهان سردار شهید حسن طهرانی مقدم شد و در این میان فرماندهی پادگان مدرس به او واگذار شد، پادگانی که اتفاق‌های مهمی را به خود دید، انفجارها، تست‌های موفق و ناموفق موشکی، پیروزی‌ها، آموزش و مهارت جوانانی زبده و صدها اتفاق تلخ و شیرینی که برای خیلی‌ها از این پادگان یک دوکوهه دوم ساخته بود.

:: موضوعات مرتبط : خاطرات شهدا
:: برچسب ها : , ,
با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

No comments yet




.:: Powered By : Night Skin ::.
نوشته‌های تازه
آخرین دیدگاه‌ها

تبلیغات رپورتاژ