چهل شاخص
40shakhes
چهل شهید شاخص
لوگو اسپانسر

حکم خوردن و فرو بردن خون لثه و دهان چیست؟

نویسنده : کاملیا فارسی
چهارشنبه, 11 دی 1398
خون لثه و احکام

فرو بردن آب دهان آغشته به خون لثه و دهان در احکام چه حکمی دارد؟ ایا جایز است که این خون خورده شود و نجس نخواهد بود؟ در ادامه پاسخ مراجع دینی در این زمینه را میگوییم که اکثرا بر یک پاسخ و حکم اتفاق نظر دارند.

آیت الله مکارم شیرازی:

سوال:

سلام. بنا بر مسئله ۱۰۶ خونی که از لثه بیرون می آید اگر در آب دهان حل شود و از بین برود پاک است و فرو بدن آب دهان نیز در این صورت جایز است ولی عمدا این کار را نکند. سوال من این است: من اگر دندانم را بکشم بعد از خون ریزی، به مدت چند ساعت مقداری خون بر روی زخم حاصل از کشیدن دندان جمع می شود ولی در آب دهان از بین میرود. خوردن و آشامیدن در این حالت چه حکمی دارد؟ و منظور از عمدا آب دهان را فرو نبرد در مسئله ۱۰۶ چیست؟ با توجه به این که به صراحت به جایز بودن فرو بردن آب دهان در این حالت اشاره شده است.
با تشکر
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)
پاسخ سوال:
سلام علیکم؛دقیقا در توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله) در مسأله ۱۰۶ چنین حکم سوال بیان شده است:
خونى که از لثه یا جاى دیگر دهان بیرون مى آید هرگاه در آب دهان حل شود و از بین برود پاک است و فرو بردن آب دهان نیز در این صورت جایز است، ولى عمداً این کار را نکند.
بنا بر فتوای حضرت آیت الله مکارم شیرازی(مدظله) فرو بردن آب دهان مذکور و خوردن آن جایز است بر همین اساس فرو بردن آب دهان به شرط حل شدن خون در آب دهان اشکال ندارد و جایز هست، ولی عبارت پایانی مسأله معنایش این نیست که واجب باشد عمداً فرو نبرد، بلکه معنایش این هست که اگر عمداً فرو نبرد بهتر هست. یاحقّ.
مقام معظم رهبری:

سوال:

خونی که پس از کشیدن دندان در محل آن باقی می‌ماند و روی دستمال اثر می‌گذارد ولی آب دهان را رنگین نمی‌کند چه حکمی دارد؟ آیا غذا خوردن در این صورت اشکال دارد؟ یا ظرفی که با آن غذا می‌خوریم نجس می‌شود؟

پاسخ:

در فرض سؤال غذا خوردن اشکال ندارد و ظرف غذا هم مادامی که به خون آلوده نشده است، پاک است.

:: موضوعات مرتبط : احکام
:: برچسب ها : , , ,
با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

No comments yet




.:: Powered By : Night Skin ::.
نوشته‌های تازه
آخرین دیدگاه‌ها

تبلیغات رپورتاژ