چهل شاخص
40shakhes
چهل شهید شاخص
لوگو اسپانسر

اگر دوباره متولد شوی چه میکنی؟

نویسنده : admin
یکشنبه, 26 شهریور 1396
اگر دوباره متولد شوی چه میکنی؟

یکی از سؤالاتی که ذهن خیلی ها  رو به خودش مشغول می کنه اینه که وقتی ازشون سؤال میشه اگر دوباره بخوای متولد بشی و دوباره زندگی رو از سر بگیری همون کارایی رو می کنی که تا حالا انجام دادی و زندگیتو همون طور میسازی که الان داری میبینی ؟یا اینکه زندگیتو کاملا تغییر می دی و یه تحول بزرگ در زندگیت بوجود می آری؟

 

گاهی ما با مسائلی برخورد می کنیم که حس میکنیم این مخصوص خود ما بود و دقیقا در آن زمان خاص بیشتر هر چیز دیگری به درد ما میخورد ،چند وقت پیش حسابی در زندگی و سرگردانی هایش گم شده بودم دوستی بر حسب اتفاق کتابی به من داد با تمام بی حوصلگی سعی کردم ورقش بزنم نویسنده کتاب طی یک بررسی میدانی به سراغ افراد مسن رفته بود و با طرح این پرسش که : اگر دوباره به دنیا بیایید چکار می کنید؟ پاسخ های جالبی را دریافت کرده عده کمی از افراد بودند که از نحوه گذران زندگیشان احساس ندامت و پشیمانی نداشتند و اکثر افراد آرزو می کردند که ای کاش راهی به گذشته بود تا بتوانند جبران مافات کنند.

 

واقعا حکایت جالبیست که ما در هر سن و موقعیتی که هستیم یا چشم به گذشته داریم و یا آینده و در این  کشاکش نا منتها عمر عزیز بر داده و نه به گذشته میرسیم نه  متوجه آمدن و گذشتن آینده و پیوست آن به گذشته ها می شویم .

 

یکی از سؤالاتی که ذهن خیلی ها  رو به خودش مشغول می کنه اینه که وقتی ازشون سؤال میشه اگر دوباره بخوای متولد بشی و دوباره زندگی رو از سر بگیری همون کارایی رو می کنی که تا حالا انجام دادی و زندگیتو همون طور میسازی که الان داری میبینی ؟یا اینکه زندگیتو کاملا تغییر می دی و یه تحول بزرگ در زندگیت بوجود می آری؟

 

ما انسان ها از فرصت هایی که در اختیارمونه درست استفاده نمی کنیم و قدر این لحظات طلایی رو نمیدونیم و به خاطر همین بعد از گذشت چندین سال با خودمون می گیم ای کاش قدر این لحظات رو میدونستیم .

 

بچه ها در حسرت بزرگ شدن هستند تا بزرگتری را تجربه کنند و بزرگترها در حسرت کودکی تا فراغ بالی را دوباره دریابند .

 

نمی دونم شمایی که در حال مطالعه این متن هستید چه سن و سالی دارید و چه احساسی نسبت به عمر از دست رفته دارید؟ اما جای شکرش باقیه که هنوز هم من و هم شما داریم نفس می کشیم و هنوز هم امید هست .

 

تو این دنیا که هستیم شاید بشه یه مقدار از گذشته خودمون رو جبران کنیم و تو فرصت باقی مونده از عمرمون زندگیمون رو یه تغییر اساسی بدیم ولی تو سرای آخرت دیگه این کار امکان پذیر نیست.

 

به خاطر همین مساله وقتی از اهل جهنم میپرسند  اگر بخوای دوباره زندگی کنید چکار می کنید؟ اونها هم آهی میکشن و با حسرت تمام می گن هر کاری بکنیم زندگی قبلی رو به هیچ وجه ادامه نمیدیم و این طور فریاد میکشند:

 

«وَهُمْ یصْطَرِخُونَ فِیهَا رَبَّنَا أَخْرِجْنَا نَعْمَلْ صَالِحًا غَیرَ الَّذِی کُنَّا نَعْمَلُ:و آنان در آنجا فریاد برمى‏آورند» ؛ پروردگارا، ما را بیرون بیاور، تا غیر از آنچه مى‏کردیم، کار شایسته کنیم.

 

و خدای متعال هم در جواب آنها میفرماید:

«أَوَلَمْ نُعَمِّرْکُم مَّا یتَذَکَّرُ فِیهِ مَن تَذَکَّرَ وَجَاءکُمُ النَّذِیرُ فَذُوقُوا فَمَا لِلظَّالِمِینَ مِن نَّصِیرٍ» ؛ مگر شما را [آن قدر] عمر دراز ندادیم که هر کس که باید در آن عبرت گیرد، عبرت مى‏گرفت و [آیا] براى شما هشداردهنده نیامد؟ پس بچشید که براى ستمگران یاورى نیست.(۱)

 

در جای دیگر این سؤال را باز میتوان از کسانی که هنگام مرگ آنها فرا ریسده است پرسید که اگر بخواهی دوباره زندگی کنی چکار می کنی؟قرآن این صحنه را این طور به تصویر میکشد:

 

«حَتَّى إِذَا جَاء أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ :تا آن گاه که مرگ یکى از ایشان فرا رسد، مى‏گوید: «پروردگارا، مرا بازگردانید »

 

و وقتی علت را جویا می شوی که چرا می خواهید بر گردید مگر از زندگی خود راضی نبودید می گویند:

 

«لَعَلِّی أَعْمَلُ صَالِحًا فِیمَا تَرَکْتُ:شاید عمل صالحى در آنچه (در دنیا) واگذاشته ‏ام (از ایام عمر و اموال دنیا) انجام دهم»(۲)

 

و این بار نیز با جواب منفی روبرو می شوند که این درخواست شما دیگر عملی نیست:

 

«کَلَّا إِنَّهَا کَلِمَهٌ هُوَ قَائِلُهَا وَمِن وَرَائِهِم بَرْزَخٌ إِلَى یوْمِ یبْعَثُونَ» ؛چنین نیست، آن سخنى است که او گوینده آن است (ولى تحقّق نمى‏پذیرد)، و پیش روى آنها (عالم) برزخ است تا روزى که برانگیخته شوند.

 

همانطور که مشاهده می کنید جواب همه اهل آتش به این سؤال این است که ما از زندگی قبلی خود راضی نبودیم و میخواهیم زندگی جدیدی برای خود شروع کنیم .

 

اما وقتی این سؤال را از بهشتیان میپرسی که آیا از اعمال و کردار گذشته خود و از جایگاهی که در آن قرار دارید راضی هستید آنها با رضایت کامل جواب میدهند که بله و هر گز نمیخواهند از جایگاهی که قرار دارند نقل مکان کنند.

 

«إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ کَانَتْ لَهُمْ جَنَّاتُ الْفِرْدَوْسِ نُزُلًا .خَالِدِینَ فِیهَا لَا یبْغُونَ عَنْهَا حِوَلًا :حقّا کسانى که ایمان آوردند و عمل‏هاى شایسته انجام دادند، باغ‏هاى فردوس نخستین پذیرایى ورودى آنهاست.جاودانه در آن خواهند بود، و از آنجا درخواست انتقال نمى‏کنند.» (۳)

:: موضوعات مرتبط : دین و اندیشه
:: برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  1. سلام.عالی بود . ممنمن از سایت خوب شما

    دیدگاه توسط دانلود مداحی در تاریخ شهریور ۳۰, ۱۳۹۶ و ساعت ۱:۳۷ ب٫ظ





.:: Powered By : Night Skin ::.
نوشته‌های تازه
آخرین دیدگاه‌ها

تبلیغات رپورتاژ