چهل شاخص
40shakhes
چهل شهید شاخص
لوگو اسپانسر

احکام جنب شدن در ماه رمضان

نویسنده : admin
شنبه, 30 اردیبهشت 1396
احکام جنب شدن در ماه رمضان

 جنب شدن در ماه رمضان

جنب شدن در ماه رمضان دو حالت دارد: یا قبل از اذان صبح جنب شده و یا بعد از اذان صبح و در طول روز به طور غیر عمد جنب می شود؛ مثلاً در خواب، منی از او خارج شده باشد.

 

۱. جنب شدن در ماه رمضان قبل از اذان صبح:

حضرت امام خمینی (ره): اگر جنب عمداً تا اذان صبح غسل نکند، می تواند در آخرین لحظات باقی مانده تا اذان صبح تیمم بدل از غسل کرده و روزه بگیرد و روزه اش نیز صحیح است، اگر چه به خاطر این که عمداً غسل را ترک کرده مرتکب گناه شده است. اما اگر عمداً، غسل نکند و تیمم هم نکند، روزه اش باطل و علاوه بر قضا، کفاره هم بر او واجب است.[۱]

 

اگر در روزه واجبى که وقتش معیّن است (مانند روزه نذر) تا اذان صبح غسل نکند و تیمم هم ننماید، روزه‏اش صحیح است‏.[۲] پس، اگر در ماه رمضان قبل از اذان صبح جنابت حاصل شود، باید غسل جنابت نماید.

 

۲. جنب شدن در ماه رمضان بعد از اذان صبح:

حضرت امام خمینی (ره): اگر روزه دار در روز محتلم شود؛ یعنی، در خواب از او منی خارج شود، واجب نیست فوراً غسل کند؛[۳] اما برای خواندن نماز های واجب، واجب است غسل جنابت نماید. و هر گاه در ماه رمضان بعد از اذان صبح بیدار شود و ببیند محتلم شده، اگر چه بداند پیش از اذان محتلم شده، روزه او صحیح است‏.[۴] پس، در هنگام روزه در طول روز می توان غسل جنابت کرد.

 

احکام جنب شدن در ماه رمضان:

اگر بعد از جنب شدن در ماه رمضان عمداً تا اذان صبح غسل و تیمم نکند روزه ‏اش باطل است

 

سؤال: اگر شخصى استمناء در ماه رمضان انجام دهد البته به نیت آمدن منى نباشد ولى از او منى خارج شود چه حکمى دارد؟

پاسخ: اگر از خود وثوق نداشت روزه او باطل است و اگر با علم به مسأله باشد کفاره هم به علاوه قضاء واجب است و همچنین بنابر احتیاط واجب اگر جاهل مقصر مردد باشید.

 

سؤال: آیا عمل استمنا (خود ارضائى) در ماه مبارک رمضان حرام است؟

پاسخ: حرام است و یکى از مبطلات است.

 

سؤال: اگر کسى در شب ماه رمضان در خواب محتلم شود و بعد بیدار شود و دوباره بخوابد بدون اینکه بداند آیا صبح شده یا حکم آن چه می باشد؟

پاسخ: اگر یقین و یا اطمینان داشته باشد که اگر دوباره بخوابد پیش از اذان صبح بیدار می شود، و تصمیم هم داشته باشد که بعد از بیدار شدن غسل کند چنانچه دوباره بخوابد و تا اذان بیدار نشود روزه او صحیح است و اگر اطمینان نداشته باشد بنابر احتیاط واجب قضا بر او واجب می شود.

 

سؤال: در ایام ماه مبارک اگر شخصى بعد از اذان صبح بیدار شود در حالى که احتیاج به غسل جنابت داشته باشد تکلیف چیست؟ آیا آن روز را نمى شود روزه گرفت؟

پاسخ: روزه درست است و براى نماز غسل کنید.

 

سؤال: روزه شخص جنبى که بعد از اذان صبح از خواب بیدار شده است و بعد از اذان صبح غسل جنابت کرده چه حکمى دارد؟

پاسخ: روزه صحیح است.

 

سؤال: در روزه غیر ماه رمضان در حالی که نماز صبح خوانده و مى خوابد و در خواب محتلم میشود روزه اش درست است یا نه؟

پاسخ: روزه صحیح است.

 

سؤال: اگر در زمان روزه بودن منى بدون دخالت از مجرى بیرون اید آیا روزه باطل مى شود یا نه؟ بطوریکه در روز دو دفعه یا بیشتر این اتفاق بیفتد؟ و آیا غسل باید انجام شود یا نه ؟ هر بار؟

پاسخ: روزه باطل نمى شود و غسل لازم است.

 

سؤال: در ماه مبارک رمضان قبل از اذان صبح به منظور انجام غسل جنابت به حمام رفتم. کمى بعد از شروع غسل اب بطور غیر معمول سرد شد طوریکه از ادامه غسل باز ماندم و اذان گفته شد. بعد از آن با تهیه شدن مقدارى اب گرم غسل را ادامه دادم و بعد اب حمام هم گرم شد و غسل را به پآیان رساندم ولى هوا روشن شده بود. آیا گناهى مرتکب شده ام؟ روزه این روز چه حالتى پیدا مى کند؟

پاسخ: روزه مزبور صحیح است و در چنین حالتى وظیفه تیمم است و بعد غسل انجام مى دهد و نماز را بعد از غسل مى خواند.

 

………………………………………………….

[۱]. توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج ‏۱، ص ۹۰۸، م ۱۶۱۹، ” اگر جنب عمداً تا اذان صبح غسل نکند، یا اگر وظیفه او تیمم است عمداً تیمم ننماید، روزه‏اش باطل است؛ اجوبه الاستفتااءت، ج ۱، ص ۱۳۳٫

 

[۲]. همان، ص ۹۰۹، م ۱۶۲۰؛ خوئى، تبریزى «اگر در روزه غیر ماه رمضان و قضاى آن از روزه‏هاى واجبى که مثل روزه ماه رمضان وقت آن معیّن است جنب عمداً تا اذان صبح غسل نکند أظهر این است که روزه‏اش صحیح است».

 

[۳]. همان، ص ۹۱۵، م ۱۶۳۲؛ فاضل «گرچه احتیاط مستحب آن است که فوراً غسل کند»؛ مکارم «هر گاه روزه دار در روز محتلم شود بهتر است فوراً غسل کند اما اگر نکند براى روزه‏اش اشکالى ندارد».

 

[۴]. همان، م ۱۶۳۳؛ مکارم « روزه‏اش صحیح است، خواه بداند پیش از اذان محتلم شده یا بعد از آن، و یا شک داشته باشد».

:: موضوعات مرتبط : دین و اندیشه
:: برچسب ها : , , , , , , ,
با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  1. اگر روزه دار بعد از خواندن نماز صبح عمدن و اختیار ی باعث شود از خودش منع بیرون بیاد حکمش چیست

    دیدگاه توسط ولی در تاریخ خرداد ۲۶, ۱۳۹۶ و ساعت ۶:۳۱ ق٫ظ





.:: Powered By : Night Skin ::.
نوشته‌های تازه
آخرین دیدگاه‌ها

تبلیغات رپورتاژ